boktoka

Alla inlägg under april 2011

Av Liv - 25 april 2011 17:30


______OBS FÖR SPOILER!_____

Har alldeles nyligen  läst klart Feber, forsättningen på Frost, ettan i serien. Och jag kan säga att jag forfarande är uppskakad.


Titel: Feber

Serie: Marcy Falls vargar (2:an)

Författare: Maggie Stiefvater

Antal sidor: 270

____________________________________________________________


"Förra året var det här vad jag ville. Jag hade många skäl att önska att jag var en del av vargflocken i skogen bakom mitt hus. 

Men nu iakttar jag inte längre vargarna och väntar på att en av dem ska komma till mig. I stället är det vargarna som iakttar mig och väntar på att jag ska komma till dem."


Grace borde vara lycklig. Sam har klarat sig genom hela vintern utan att förvandlas till varg.

Men en våldsam feber rasar i hennes kropp och för var dag som går växer vargen inom henne sig allt starkare och hotar att ta över henne.

Kommer hon att förvandlas när vintern kommer?

____________________________________________________________


Först och främst så måste jag erkänna att jag var väldigt tveksam över att en sådan bra bok som Frost med ett underbart slut verkligen passade med en uppföljare.

Eftersom Frost hade ett sådant vackert och bra slut, utan några som helt funderingar eller problem, kändes det som att en fortsättning inte krävdes.


Men efter att jag nu har läst Feber, tvåan i trilogin, så vet jag varför den skrevs.


Ettan och tvåan i trilogin bands samman på ett fint sätt, och jag tycker verkligen att Stiefvater har gjort ett bra jobb.


Feber innehåller till större delen utav huvudkaraktärernas tankar.

Extra mycket tankar eftersom man nu inte enbart följer Grace och Sam utan även Isabel och Cole. 


Jag älskade alla tillbakablickar, speciellt Sams. Man fick reda på fler detaljer om hans barndom och händelserna med hans föräldrar.


Dock var det här slutet inte lika gripande som det förra. Men det fick en verkligen att längta efter nästa bok Forever (eng.) som är den sista boken om vargarna i Marcy Falls.


En stolt 9/10

Av Liv - 23 april 2011 21:51



Just nu läser jag en bok vid namn "Feber - Maggie Stiefvater"

Eftersom jag, efter jag har läst klart den, kommer att ladda upp en recesion så måste ni självklart få reda på hur ettan i serien är.


Titel: Frost

Serie: Marcy falls vargar (bok 1)

Författare: Maggie Stiefvater

Sidor: 283

________________________________________________________


"Sedan öppnade jag ögonen och här fanns bara Grace och jag - ingenting annat, bara Grace och jag - hon som pressade ihop läpparna som för att behålla min kyss inom sig, och jag som höll ögonblicket i händerna som en skör liten fågel."


I åratal har Grace betraktat vargarna i skogen bakom
huset. Speciellt en varg farscinerar henne - vargen som räddade 
livet på henne som barn.

Hennes varg.
Sam är den vargen, och några dyrbara månader varje
sommar får han vara människa innan frosten och vintern tvingar
honom att förvandlas igen. 
Ödet för dem båda samman och nu kan de inte leva utan varandra. Men vintern är nära och Sam för en ojämn kamp för att förbli människa och för att få stanna hos Grace.

__________________________________________________________


Frost är en fantastiskt bra bok som innehåller lite av allt möjligt.

Romantik, spänning, sorg, fantasy. Ja, lite av allt.


Själva handlingen gör att man bara längar efter slutet, medan man inte gör det.

man längtar eftersom man vill så innerligt veta hur det går. Kommer Sam att få förbli människa och stanna med Grace?

Men man vill även inte att den ska ta slut. Och det är så en bra bok ska vara.


Boken är så underbart mysig så att man ibland nästan kan tro att man är en del utav den.

Man gråter, skrattar och ler. 


Det är ett helt fantastiskt slut. När allt är som värst och man undrar hur det någonsin ska kunna sluta lyckligt - så gör den det.


Jag ger boken en stolt 9/10

Av Liv - 23 april 2011 21:39

Hejsan!

Jag är en tretton (snart fjorton) årig tjej som ska driva denna blogg.

Skapade Boktoka på grund av att jag älskar att läsa, och jag vill dela med mig av mina läsupplevelser.

Här kommer jag att berätta om böcker jag har läst, vad jag tyckte om dem och lite extra fakta.

Jag kommer att berätta lite mer senare när jag väl har kommit igång.


Hoppas att det blir till er belåtenhet.

Mvh Liv

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Är du en boktoka som jag?
Här finner du tips på böcker, recensioner och mycket mer, som till exempel låttips, fotografier och filmrecensioner.
(Alla bilder på bloggen har jag själv tagit, förutom de äldre bilderna på bokomslag)

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Ska jag byta till Nattstad eller behålla Bloggplatsen?
 Bloggplatsen
 Nattstad

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards