boktoka

Alla inlägg under november 2012

Av Liv - 17 november 2012 23:00

Hey!

Idag var jag på Ericshjälpen och köpte mig de fyra första Harry Potter-böckerna på engelska. De kostade 15 kronor styck och jag köpte dem först och främst för att jag är ett fan av serien och därför att jag redan har några utav böckerna på svenska, tvåan, femman och sjuan. Jag försöker att samla på mig hela serien och eftersom jag inte har något problem med att läsa på engelska så blev det så här! Så nu har jag alltså 1-5 boken (två kopior av tvåan) och 7:de boken. Nu saknas bara sjätte boken!

Kram, Liv.

Av Liv - 13 november 2012 19:38

Hej igen!


Jag har nyss kommit hem ifrån en hel del galen bokshopping. Först så övervann jag min rädsla och begav mig till Myrornas, jag har nämligen en stort problem med secondhand-butiker, men till min lycka fann jag en stor avdelning med bara böcker för väldigt billiga priser. Jag gick där ifrån med en kasse med sex böcker, som sammanlagt kostade 110 kronor. Sedan begav jag mig till fyndlagret där jag köpte fem böcker till för sammanlagt 50 kronor.


 



Här under följer en lista på alla böcker:


 

Två böcker av Meg Cabot, en riktigt bra tonårsförfattare. Det är Idolen - Meg Cabot och Jinx, tur i oturen - Meg Cabot. Jinx kostade bara 5 kronor och är köpt på Myrornas. Idolen kostade 10 kronor och är köpt på fyndlagret.



 

En bok för kanske yngre läsare, men jag tyckte att den verkade intressant så jag nappade ändå.

Mosterflickan, del 1: Blodsband - Stefan Ljungqvist.

Köpt på fyndlagret för 10 kronor.



 

En ny bok i väldigt bra skick. Den ser helt orörd ut och jag vet att den går att köpa i bokhandlarna just nu.

Besatt - Anne Cassidy, köpt på Myrornas för 25 kronor.


 

The Carrie diaries - Candace Bushnell.

Köpt på Myrornas för 20 kronor.


 

Filmatiseringen av denna bok tycker jag väldigt mycket om, så klart att jag också ska läsa boken!

Flickan från ovan - Alice Sebold.

Köpt på Myrornas för 20 kronor.



 

Det här är en serie jag har länge funderat på att läsa, men som jag aldrig har läst. Så jag började med att köpa de tre första böckerna så ska jag nog påbörja det!

Systrar i jeans, systrar i jeans: andra sommaren, systrar i jeans: tredje sommaren - Ann Brashares, ettan är köpt på Myrornas för 20 kronor och tvåan och trean är köpta på Fyndlagret för 10 kronor styck.


 

Jag älskar filmen Shutter Island, den bör ni alla se. Nu är jag beredd på att läsa boken.

Shutter Island, patient 67 - Dennis Lehane

Köpt på Myrornas för 20 kronor.


 

Den sista boken är en serie jag redan har läst, men som jag har nämnt tidigare så älskar jag Vargbröder-serien och den här delen saknas i min samling. Så jag tänkte passa på att köpa den nu.

Vargbröder, del 2: Havets fångar - Michelle Paver, köpt på Fyndlagret för 10 kronor.


Det var alla! Tänkt att jag fick 11 böcker för bara 160 kronor, i en vanlig bokhandel så får jag bara en bok för det priset. Jag tänker definitivt återkomma till de här affärerna.


Kram, Liv.




Av Liv - 13 november 2012 19:10

Tjenis!


Jag fann nyss trailern till filmatiseringen av The Host, vilket jag har sett fram emot väldigt länge!

The Host, eller Genom dina ögon som den heter på svenska, är en roman av författaren Stephenie Meyer, som också har skrivit Twilight-serien. Jag vill börja med att förklara att jag verkligen inte är ett fan av Twilight, även fast jag har läst alla böckerna. Däremot tycker jag att Genom dina ögon är en fantastisk bra bok som jag tycker om väldigt mycket! Så även om ni inte gillar Meyers andra verk så tycker jag att ni kan satsa på denna roman ändå.


En bild på mitt exemplar av boken:


 


En länk till trailen, eftersom den inte har dykt upp på Youtube än:

http://www.mtv.com/news/articles/1697240/the-host-trailer-premiere-exclusive.jhtml

 

Jag är så nöjd med tanke på att skådespelerskan är en av mina absoluta favoriter Saoirse Ronan och dessutom dyker en låt jag tycker mycket om upp i slutet av trailern. Haha. Det var lite läskigt eftersom jag precis hade lyssnat på den innan jag såg trailern. Imagine Dragons - Radioactive. 


Vad tror ni om The Host? 

 

Kram, Liv.


Av Liv - 12 november 2012 17:17

Bronsdolken, den utstötte - Michelle Paver

Jag köpte nyss denna bok av mina systrar som säljer jultidningar, den kostade 149:- och det är samma författare som till Vargbröder, vilket jag tycker väldigt mycket om. Jag kommer att återvända med en recension så fort jag har läst den.

Kram, Liv.

Av Liv - 7 november 2012 19:22

 


Titel: Dandy

Författare: Andreas Carlsson

Antal sidor: 286

Första meningen: Den lilla anrika teatern The Nightingale var med sina vackert handbroderade gobelänger, sin förgyllda stuckatur och klarröda sammetsmatta fylld till brädden.

Införskaffad: Köpt på rea på Akademibokhandeln för 10 kronor.

 

IF YOU CAN DREAM IT, YOU CAN BE IT...

Någonstans mellan det liv du lever och det liv du alltid drömt om finns Dandyworld. En förtrollad värld där ytterligheter blir vardagliga och vardagen ett fantastiskt äventyr.

 Andrew Drake är en ung drömmare som efter en trasslig uppväxt på barnhem beger sig till Platinum City, de stora drömmarnas stad. Han inleder en karriär som gatumusikant, för musik är allt han kan och allt han lever för. Mot alla odds blir han upptäckt, och i ett slag är han världens största artist - Dandy - älskad av fansen, hyllad av pressen och omsvärmad av vackra kvinnor. Följ med Dandy på hans resa, som får honom att upptäcka vad han är ämnad för, men som också håller på att kosta honom allt...

Dandy är en berättelse om kärlek och vänskap, girighet och svek, men framför allt om längtan, drömmar och musik.

 

Jag köpte denna bok först och främst för att den var väldigt billig (10:-) men också för att den såg väldigt intressant ut. Det var först långt senare som författarens namn verkligen klickade, det är ju för tusan Andreas Carlsson från Idol-juryn som har skrivit den! Dessutom är han en baddare till författare, upptäckte jag nu.

 Från början tyckte jag att Dandy verkade som ett tappert försök till en välskriven bok, med alldeles för komplicerade ord och svårläst text, men det dröjde inte länge innan författaren släppte den strategin och det flöt på med ett fängslande språk och en fantastiskt berättelse. Den var otroligt sorglig på vissa ställen och på andra ställen var den dramatisk och spännande. Det hände alltid någonting och jag var som fastnitad vid boken, den gick inte att släppa innan den tyvärr tog slut. Dessutom innehöll boken flera låttexter som dök upp då och då vid passande tillfällen. Ett smart koncept med tanke på att den först och främst handlar om musik. Jag skulle förklara boken som en fantastisk berättelse om äventyr och kärleken till musiken.

 Dandy skulle förtjänat en tia, om det inte vore för en liten detalj. Jag tycker att författaren kunde ha skippat det sista kapitlet fullständigt. Min åsikt är att det förstörde allting helt och hållet. Så jag tänker låtsas att jag aldrig läste det. Poff, en perfekt bok!


Betyg: 9,5/10

Av Liv - 7 november 2012 18:46

 


Titel: Den andre Will Grayson

Originalets titel: Will Grayson, Will Grayson

Författare: John Green & David Levithan

Antal sidor: 314

Första meningen: När jag var liten brukade pappa säga: "Will, du kan peta dina vänner från din kompislista, och du kan peta dig själv i näsan. Men peta aldrig dina vänner i näsan."

Införskaffad: Biblioteksbok

 

Vad händer när två 16-åriga killar med exakt samma namn råkar mötas en kall natt i ett totalt osannolikt hörn av Chicago? Räkna in ett avslöjat falskleg och en misslyckad nätdejt.

 Och vad händer när Tiny Cooper också dyker upp på scenen - en i alla bemärkelser står gaykille och författare/regissör/scenograf/producent/huvudrollsinnehavare till den mest fantastiska high school-musikalen någonsin?

Svar: Deras liv kolliderar, deras världar flätas samman och ingenting blir som förr.

 

Två av USA:s stora ungdomsboksförfattare alternerar kapitlen i denna roliga, råa och sorgliga berättelse.

 

Jag plockade upp den här boken av en anledning, för att John Green skriver de mest otroliga ungdomsberättelserna. Så klart att jag måste läsa denna bok då! 

 Först och främst var boken både rolig och sorglig. Jag skrattade ibland och blev riktigt rörd vid andra tillfällen. Alla karaktärerna var helt otroliga, jag älskade dem allihopa! De var alla unika och lätta att tycka om.

 Det finns just ingenting negativt att säga om boken, förutom att jag blev lite frustrerad att varannat kapitel (jag antar att det var David Levithans kapitel) så skrevs varje mening med en liten bokstav i början. Hela tiden. Jag störde mig lite på det, men jag antar att det var för att man skulle hålla koll på vilken Will Grayson man läste om för tillfället. 


Betyg: 8/10

Av Liv - 3 november 2012 22:48

 


Titel: Vår katastrofala historia

Originalets titel: The catastrophic history of you and me

Författare: Jess Rothenberg

Antal sidor: 429

Första meningen: Det finns alltid en speciell kille som får grepp om dig.

Införskaffad: Biblioteksbok


Brie dör - bokstavligt talat - av brustet hjärta, och när hon vaknar upp på den himmelska pizzerian "A Little Slice of Heaven" bestämmer hon sig för att aldrig någonsin förlåta sin gamla pojkvän.

Men det funkar tydligen inte att bara stiga ner på jorden och hämnas lite som man behagar. Och varför hade ingen sagt att det skulle finnas snygga killar även i himlen? Eller att döden är allt annat än ett stilla "vila i frid"?

För evigt är en vansinnigt lång tid att vara fast på fel ställe - men det finns ett sätt att ta sig tillbaka. Frågan är bara: Hur mycket är en själ värd?

 

Vår katastrofala historia fångade mig med sin underbara titel och sin bisarra handling (det är en komplimang). En bok om en flicka som dör av brustet hjärta och hamnar på en pizzeria i himmelen? Vem blir inte lockad utav det? Det blev i alla fall jag.

 Det jag tycker mest om med boken är de starka känslorna som författaren lyckades skapa, det kändes nästan som att jag var Brie. Jag blev väldigt emotionell varje gång hon blev det - alltså ganska ofta. Det måste vara rekord, för boken fick mig att börja gråta redan efter ett fåtal sidor. 

 Karaktärerna var riktigt starka och unika, jag gillade dem väldigt mycket och det kändes som om jag kände dem på riktigt. 

 Det negativa med boken var att efter några hundra sidor började händelserna bli lite virriga och man hade svår med att hänga med. Dessutom känns det som om det fanns många lösa trådar kvar efter att boken var slut, det fanns mycket jag ville veta mer om. Författaren kunde ha fokuserat lite mer på att berätta till exempel allting (eller i alla fall mer) om att vara ett spöke, man förstod inte riktigt vad en ande var kapabel till och det var vissa saker som jag tyckte inte blev beskrivna särskilt bra. 

 Jag avrundar med att säga att jag tycker att Vår katastrofala historia var en fin bok och det är mycket positivt jag kan säga om den. Däremot är den nog inte särskilt minnesvärd och jag har nog glömt allting om några månader. 


Betyg: 7/10

 


Av Liv - 2 november 2012 23:34

Hej igen!


Min frågestund blev inte särskilt lyckad, om jag ska vara ärlig så fick jag bara en endaste fråga. Det var lite... pinsamt.

Dock tänker jag förbli positiv och svara på den här frågan i det här inlägget, och om det skulle hända att jag får fler frågor så kommer jag att svara på dem enskilt!


Från: jag

Fråga: "Till frågestunden. Jag letar efter en bok, äldre barn eller tonår och det handlade om en vanlig tjej och så. Det enda speciella jag minns är att hon i boken en gång inte hann till toaletten och kissade på sig. Kan du som säkert läst massa böcker kanske gissa vilken bok jag menar?
tack på förhand!"


Hej "jag"! :)

Jag vill först och främst tacka dig så hjärtligt för att du har skickat en fråga till mig, det är jag väldigt glad över.

Boken du frågar efter har jag lite svårt för att lista ut. Det är inte särskilt mycket för mig att gå efter, även fast jag tycker mig känna igen scenariot du nämnde. Jag skulle gissa på att författaren är någon klassisk ungdomsförfattare för tjejer? Mina förslag är Meg Cabot eller Katarina Von Bredow.

Om det inte är någon utav dem så får du mer än gärna höra av dig om du kommer på några fler detaljer ifrån boken. Sedan kanske det är någon av mina andra läsare (de få jag har) som känner igen boken? Hör av er i så fall!

Tack än en gång för din fråga, och jag är ledsen att jag inte kunde ge dig något bättre svar. Ha det bra!

Kram, Liv.


I väntan på fler frågor så visar jag några bilder på mig under Halloween. Imorgon återkommer jag med en till recension, så håll ut till dess!


       


Kram, Liv.

Presentation


Är du en boktoka som jag?
Här finner du tips på böcker, recensioner och mycket mer, som till exempel låttips, fotografier och filmrecensioner.
(Alla bilder på bloggen har jag själv tagit, förutom de äldre bilderna på bokomslag)

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Ska jag byta till Nattstad eller behålla Bloggplatsen?
 Bloggplatsen
 Nattstad

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards