boktoka

Alla inlägg den 11 oktober 2012

Av Liv - 11 oktober 2012 19:36

 


Titel: Tystnad, tagning

Originalets titel: Just Henry

Författare: Michelle Magorian

Antal sidor: 645

Första meningen: "Vill ni ta och lugna ner er nu!"

 

Det har varit fred i fyra år, men för Henry är andra världskriget långt ifrån slut. Hans pappa dog som krigshjälte, och Henry saknar honom enormt.

 Han tar sin tillflykt till filmens värld. Där i den mörka biosalongen kan han drömma sig bort. Och det gör han varje ledig stund, tills han en dag får låna en gammal kamera. Henry börjar fotografera till ett skolprojekt, men när han framkallar filmen kommer han en hemlighet på spåren - en hemlighet som gör att hans eget liv alltmer börjar likna en filmthriller.

 Tystnad, tagning är en oförglömlig berättelse av Michelle Magorian, författare till Godnatt mister Tom och en av vår tids stora berättare.

 

Jag köpte den här boken på en bokrea för ungefär ett år sedan och jag ångrar verkligen att jag inte läste den tidigare! Den var helt fantastisk under hela läsupplevelsen, jag älskade varje sekund. Jag grät, jag skrattade, jag blev överraskad och jag blev ledsen. Det är precis vad en bra bok ska göra, få läsaren att försvinna in i boken och stanna där, även långt efter att boken har tagit slut.

Jag älskar hur karaktärerna långsamt förändras under bokens gång utan att man först märker någonting, och rätt som det är säger man: "Wow, så han tyckte han ju inte alls förut!" Så om ni ska läsa Tystnad, tagning, fundera då på det när du är färdig.

 Trots att det inte händer så särskilt mycket i början av boken, utan det kommer efter ett tag, så blir man aldrig uttråkad. 

 Låt inte storleken på boken avskräcka er! Den är mycket lätt att läsa och språket är väldigt flytande. Ni vet den här känslan av att helt och hållet ägna sig åt boken och glömma bort resten? När man börjar att läsa och på ett ögonblick märker man att det har gått 50 sidor? När man längtar så mycket efter att få fortsätta läsa så det värker i än? Om inte, förbered er på det.


Betyg: 9/10

 

Kram, Liv.

Av Liv - 11 oktober 2012 19:29

Tjenis!


Som ni ser så har jag nu skaffat mig en ny header. Det tog ett tag att fotografera och sedan att redigera! Jag hade tänkt mig att det skulle bli lite Halloween-tema med det hela, så jag hoppas att jag har lyckats med det.


Bilden är tagen av mig och redigerad på Picmonkey.com, som är en superbra redigeringssida om jag får säga det själv! Just nu finns det också massor med Halloweensaker som fungerar riktigt bra, dessutom är allting gratis, man behöver bara trycka att man vill kunna använda alla effekter så går det, man behöver inte registera sig eller någonting. Jag tyckte att det var så kul att redigera att jag gjorde några fler bilder, här under ser ni en på mig som jag är väldigt nöjd med. Hehe.


 


Snart kommer den första rencensionen sen jag började på nytt. Så håll utkik!


Kram, Liv.

Presentation


Är du en boktoka som jag?
Här finner du tips på böcker, recensioner och mycket mer, som till exempel låttips, fotografier och filmrecensioner.
(Alla bilder på bloggen har jag själv tagit, förutom de äldre bilderna på bokomslag)

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Ska jag byta till Nattstad eller behålla Bloggplatsen?
 Bloggplatsen
 Nattstad

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards