boktoka

Alla inlägg den 14 maj 2011

Av Liv - 14 maj 2011 20:47



Titel: Den gröna cirkeln

Författare: Stefan Casta

Serie: -

Antal sidor: 334

_____________________________________________________________


En tisdag i början av november försvinner fyra ungdommar spårlöst från kulturskolan Fågelboet.

Ingen vet var de tar vägen. Inte ens de själva!

Det här är ett försök att rekonstruera vad som hände dem, och vad de upplevde. Det bygger på en dagbok och på det filmer som de lämnade efter sig.


"Jag har alltid velat skriva en riktigt ruggig historia,

en sån där som för håret att resa sig på armarna." 

Stefan Casta


STEFAN CASTA är en av Sveriges främsta författare för ungdomar och unga vuxna. Hans böcker har belönats med åtskilliga priser och översatts till många språk.

Den gröna cirkeln är hans 40:e bok - och kanske den allra bäs... värsta!

_____________________________________________________________


Detta är en otroligt ruggig och spännande bok.

Kusliga scener, sorgliga och tragiska stunder.


Ett plus för den spännande handlingen.

Men det är något med den här boken som inte riktigt fick mig att fastna.

Den var helt enkelt för långtråkig och inte lika händelserik som den kunde ha varit.


I början så handlade det om ett par ungdommar på en skola, helt vanligt och trist. Men plötsligt försvinner de bort där ifrån! Ingen vet vad som hände, inte ens de själv.


För mig så var det en väldigt stor vändning. I början så var det stort när de bestämde sig för att skapa en hemlig klubb, den gröna cirkeln för att protestera mot mänskligheten. Men det tog plötsligt en helomvändning och så var det inget mer med det.


Jag tycker även att slutet var alldeles för drastiskt.

Jag har fortfarande en massor av frågor som var alldeles för viktiga för att bara strunta i.

Som; Varför hände detta? Vilka var de svarta männen? Vad hände med ungdommarna? Vad hände med deras familjer och skolan?


Som sagt, alldeles för viktiga frågor för att strunta i.

Slutet kom allt för hastigt och inte speciellt bra. Dessutom; det finns ju ingen uppföljare!


Jag vet inte hur författaren hade tänkt att man skulle få reda på alla svaren då.


Jag ger boken en 5/10


Presentation


Är du en boktoka som jag?
Här finner du tips på böcker, recensioner och mycket mer, som till exempel låttips, fotografier och filmrecensioner.
(Alla bilder på bloggen har jag själv tagit, förutom de äldre bilderna på bokomslag)

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Ska jag byta till Nattstad eller behålla Bloggplatsen?
 Bloggplatsen
 Nattstad

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards