boktoka

Alla inlägg den 18 maj 2011

Av Liv - 18 maj 2011 17:27



Titel: Slam

Författare: Nick Hornby

Serie: -

Antal sidor: 309

_____________________________________________________________


När man skejtar händer det att man slammar, man står på öronen och behöver plåstras om.


För Sam som är 16 känns det som om han har slammat. Allting funkade bra förut. Han hade träffat Alicia och allt var äntligen okej. Och så på bara ett par sekunder lyckas han sabba hela rubbet.

Han slammar, men kan han komma på fötter igen?

_____________________________________________________________


Jag erkänner, boken verkar inte vara direkt något speciellt när man läser handlingen. Och bara för det så måste jag avslöja lite ytterligare. 


Sam bor ensam med sin mamma i en lägenhet i England. Hans mamma råkade av misstag bli gravid som 16åring och fick Sam. Därför känner han att hans största uppgift blir att gå collage, eftersom mamman aldrig fick tillfälle till det.


Sam är väl en helt vanlig tonåring. Han skejtar, har hans vänner och en (föredetta) flickvän, Alicia. Men när hans största rädsla blir till verklighet vänds hans liv upp och ner.

Alicia blir gravid.


Jaja, jag kanske inte är väldsbäst på att berätta om böcker. Men bara så att ni förstår så långt, detta är en toppenbok.


Det roliga är att jag köpte den här boken på lagerhouse för endast 5 kr. Helt otroligt, va? Och Slam var verkligen INTE ett misslyckat köp!


Sättet som författaren skriver på gör boken personlig och får allt så verkligt. Sidorna vänds, utan att man ens märker det.


Men självklart så måste jag ju skriva något mindre bättre också.

Det var ett slut som jag inte är riktigt nöjd med. Jag hade nog hoppats på ett annat slut. Men det slätas ut på grund av den fantastiska handlingen.


Jag måste säga; Jag älskar denna bok.


9/10


Presentation


Är du en boktoka som jag?
Här finner du tips på böcker, recensioner och mycket mer, som till exempel låttips, fotografier och filmrecensioner.
(Alla bilder på bloggen har jag själv tagit, förutom de äldre bilderna på bokomslag)

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Ska jag byta till Nattstad eller behålla Bloggplatsen?
 Bloggplatsen
 Nattstad

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards